higiena cyfrowa

dlaczego w Platerkach
ograniczamy korzystanie
z technologii?

Zbyt wczesny i niekontrolowany kontakt z internetem szkodzi dzieciom. Wpływa na ich zdrowie psychiczne, koncentrację i relacje.
W Platerkach tworzymy przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać się w realnym świecie: w relacji, w ruchu, w działaniu – bez ekranów.
Dlatego wprowadziliśmy nasze standardy higieny cyfrowej

1. Nie wpuszczamy cyfrowych rozpraszaczy

…żeby dzieci mogły się skupić na nauce i relacjach
Uczniowie nie korzystają z telefonów ani zegarków z internetem.
Jeśli przynoszą urządzenie, zostaje ono w szafce – tak jak buty i kurtka w szatni.

2. Respektujemy ograniczenia wiekowe

…żeby chronić dzieci przed treściami, które nie są dla nich
Społeczność Platerek przestrzega ograniczeń wiekowych platform i aplikacji.
Nie wspieramy obecności dzieci w mediach społecznościowych.

3. Stawiamy na prostą i analogową komunikację

…żeby dzieci wiedziały, gdzie szukać informacji i uczyły się samodzielności
Ogłoszenia znajdują się na tablicach w klasach i na korytarzach.
Uczniowie zapisują informacje w zeszytach.
Na codzień nie wymagamy od nich korzystania z Librusa ani Teams.

4. Korzystamy tylko ze szkolnego sprzętu

…żeby nikogo nie wykluczać i rozwijać zdrowe nawyki
Na lekcjach nie używamy prywatnych urządzeń uczniów.
Jeśli technologia jest nam naprawdę potrzebna – korzystamy ze szkolnego sprzętu i przygotowanych materiałów.

5. Budujemy relacje twarzą w twarz

…żeby dzieci uczyły się współpracować i rozwiązywać konflikty
Zachęcamy dzieci do spontanicznych rozmów i zabaw.
Zabieramy je na analogowe wyjazdy i Zielone Szkoły.
Relacje i emocje traktujemy jako podstawę edukacji.

6. Unikamy mediów społecznościowych

…żeby dzieci rozwijały przyjaźnie i uczyły się współpracy w prawdziwym świecie
Nie zakładamy grup klasowych w mediach społecznościowych ani zamkniętych kanałów w aplikacjach
typu Teams czy WhatsApp. Nie przenosimy życia szkoły do internetu.

7. Stwarzamy przestrzeń do ruchu i działania

…bo to wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne naszych dzieci
Stawiamy na zajęcia na świeżym powietrzu – sportowe, artystyczne i przyrodnicze.
Jeśli to tylko możliwe, uczymy przez działanie.
Na podwórku szkoły tworzymy przestrzeń do eksploracji i swobodnych zabaw.

Nasze standardy higieny cyfrowej wynikają z naszych wartości:

ODWAGA

W Platerkach z odwagą stawiamy czoła uzależnieniom od mediów społecznościowych i ich skutkom, takim jak depresja czy samotność. Nie unikamy trudnych tematów – rozmawiamy i razem szukamy rozwiązań.

WSPÓLNOTA

Stawiamy na wspólnotę – relacje i spotkania na żywo są ważniejsze niż te przez ekran. Starsi uczniowie wspierają młodszych, a codzienne działania wzmacniają więzi i uczą rozwiązywania konfliktów.

ETOS

W naszej szkole kierujemy się etosem odpowiedzialności i szacunku – reagujemy na przemoc, także w sieci, i uczymy uważności na drugiego człowieka. Przygotowujemy uczniów do etycznego, bezpiecznego korzystania z technologii. czy samotność. Nie unikamy trudnych tematów – rozmawiamy i razem szukamy rozwiązań.

KULTURA OSOBISTA

Uczymy, że prawdziwa kultura osobista to uważność, obecność i szacunek. Wiemy, że telefon w dłoni to bariera. Dlatego kiedy jesteśmy w szkole – jesteśmy w pełni obecni. Kultura osobista w Platerkach to także mundurek, który wyraża przynależność i zasady. Nie wnosimy do szkoły technologicznych rozpraszaczy, bo wybieramy koncentrację i relacje budowane twarzą w twarz.

ZDROWIE

Dbamy o psychiczne i fizyczne zdrowie dzieci, chroniąc je przed nadmiernym wpływem technologii i zachęcając do ruchu oraz kontaktu z naturą. Uczymy też bezpiecznego, świadomego korzystania z sieci, by wspierać ich zdrowy rozwój.

SAMODZIELNOŚĆ

Uczymy dzieci samodzielności, dając im narzędzia do planowania, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów bez telefonu. Zachęcamy do codziennych wyzwań, by wzmacniać ich poczucie sprawczości i pewność, że potrafią poradzić sobie same.

ODPORNOŚĆ

Przygotowujemy dzieci do radzenia sobie z wyzwaniami i stresem, ucząc współpracy, rozwiązywania konfliktów i działania w zespole. Dzięki wspólnym projektom i codziennym zadaniom rozwijają odporność potrzebną na całe życie.